رویکرد پیش دبستانی پارسا
پیشدبستانی پارسا با رویکرد آموزشی ریجیو امیلیا، محیطی پویا و پروژهمحور فراهم کرده است که در آن یادگیری از طریق بازی، کشف و مشارکت فعال شکل میگیرد.
در این رویکرد، کودک به عنوان موجودی خلاق و توانمند فرصت دارد با پرسشگری، مشاهده، تجربه و تعامل با محیط و دیگران، مهارتهای شناختی، اجتماعی، گفتاری، حرکتی و عاطفی خود را رشد دهد.
واحدهای درسی متنوع همچون حواس پنجگانه، بازیهای تمرکزی، سخنورزی، کتابخوانی فعال، دست های توانمند، ریاضی بازی، پروژه، مهارتهای زندگی، دانش و تجربه و … همگی با هدف تقویت هوش چندگانه، تقویت اعتماد به نفس، خلاقیت، استقلال و مهارت حل مسئله کودکان طراحی شده اند.
در این فضای یادگیری، کودک تنها شنونده نیست، بلکه مشارکتکننده، تجربهگر و سازنده دانش است؛ او میآموزد بیندیشد، بسازد، ایدههای جدید را مطرح کند و آنچه در ذهن دارد را با زبان های مختلف همچون اثر هنری، سخنرانی، داستان، بازی
و … به نمایش بگذارد.
تعامل هدفمند با همسالان، ارتباط موثر با مربیان، محیط پیرامونی و تجربههای عملی، بستری را فراهم میکند تا هر کودک مسیر یادگیری منحصر به فرد خود را طی کرده و برای ورود به اجتماع با آمادگی کامل، مهارت، اشتیاق و آگاهی قدم بردارد.
در این میان، مسیر تربیتی و آموزشی هر کودک به صورت منحصر به فرد مستند و پیگیری شده و راهکارهای مناسب جهت پیشرفت وی، توسط نیروی متخصص ارائه میشود.
پروژه
آموزش پروژه مدار كه حول يک سوال يا دغدغه ذهنی شكل میگيرد، نياز به فراگيری دانش و كسب مهارتهای گوناگون، پرسش و كنجكاوی جهت يادگيری را در كودک ايجاد میكند و در طولانی مدت امكان تسلط بر مهارتها و مفاهيم گوناگون همچون توانايی تصميمگيری و حل مساله، تفكر خلاق و نقادانه و توانایی ارتباط با ديگران در قالب كار گروهی، كسب استقلال، از خود گذشتگی، رعايت حقوق و سازش با ديگران، كسب اعتماد به نفس، خودآگاهی و... را در کودک بالا میبرد.
در طول پياده سازی يک پروژه، كودك به تفكر منطقی حل مساله، همكاری و يافت راههای مختلف ارتباط با ديگران تشویق می شود و به روشي منحصر به فرد، نمايش ايدههاي ذهني خود و يا آنچه در حال يادگيري آن می باشد را عهده دار می شود. كودكان با همكاري يكديگر، سوژه مطرح شده را پیش برده و هم زمان هنر گوش كردن و درگير شدن در يك ارتباط هوشمندانه با ديگران را فرا می گیرند.
در اين زمان مربي كه نقش تسهيل كننده را به عهده دارد، با در نظر گرفتن سوالات مورد بحث، اهداف، محتوا و ساختار متفاوت هر پروژه، محيط مشاركت را براي كودكان فراهم کرده، بچهها را در طبقه بندي سوالات مرتبط و برنامه ريزي فعاليت هاي معنادار هدايت ميكند و به عنوان هدايتگر، رشد علمي و اجتماعي كودكان و دقت ميزان فراگيري آنها از هر تجربه را مورد ارزيابي قرار مي دهد.
گزیدههایی از پروژههای اجرا شده